Unia Europejska

Podstawy programowania dla dzieci
Blog

Podstawy programowania dla dzieci


8 minut czytania

Umiejętność programowania w kontekście przyszłości dzieci jest tak ważna, że coraz częściej zaczyna być traktowana na równi z nauką czytania, pisania czy języków obcych. To, że dziecko uczy się programowania, nie oznacza, że musi w przyszłości zostać programistą czy nawet pracować w sektorze IT. Znajomość świata nowych technologii oraz zasad ich działania pozwoli dzieciom w przyszłości lepiej odnaleźć się i na rynku pracy, i generalnie w życiu. Tylko kiedy zacząć uczyć dziecko podstaw programowania? W jaki sposób to zrobić, by naturalnie zainteresować tematem i nie wywierać żadnej presji?

Umiejętność programowania to przede wszystkim kompetencje!

Myli się każdy, kto uważa, że umiejętność programowania rozwija się równolegle z nauką pierwszych języków programowania, mechanizmów i zasad działania programów, czy wdrażania pierwszych programistycznych rozwiązań w życie. Teorii można się nauczyć zawsze, tak samo jak praktyki wcielania wiedzy w życie. Jednak kompetencji, jakie powinien mieć dobry programista, nie da się wypracować w kilka miesięcy.

Na szczęście są to kompetencje, które przydadzą się dziecku niezależnie od ścieżki nauki i kariery zawodowej. I dlatego śmiało, bez obawy o wywieranie presji, można rozwijać je w dziecku od najmłodszych lat. Są to umiejętności:

  • myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego,
  • myślenia twórczego i kreatywnego,
  • analizowania problemów i szukania rozwiązania,
  • projektowania i testowania rozwiązań problemu,
  • przyjmowania porażek i uczenia się na błędach,
  • rozumienia, jak działa technologia.

W jaki sposób uczyć ich dziecko? Podczas zabaw i gier oraz rutynowych czynności dnia codziennego!

Pierwsze zabawy i gry w programowanie

Zabawy czy gry związane z programowaniem wcale nie muszą angażować komputera czy tabletu! Ba, można je zorganizować nawet na świeżym powietrzu i połączyć z codzienną dawką aktywności fizycznej. Kompetencji programistycznych będzie uczyła dziecko każda gra i zabawa, w której będzie musiało rozwiązać jakiś problem – zidentyfikować go, pomyśleć o możliwych wyjściach i w końcu – zaprojektować i wdrożyć rozwiązanie. Przy czym nie chodzi wcale o rozwiązania technologiczne, ale o to, by np. znaleźć wyjście z labiryntu, pokonać tor przeszkód czy połączyć pasujące do siebie elementy.

Podstawy programowania dla dzieci – zabawy z kodowaniem

Jeśli takie zadania są już dla dziecka zbyt łatwe, warto od razu włączyć do zabawy „komendy”. Jaką drogę trzeba pokonać, by wydostać się z labiryntu? W jaki sposób poruszać się, by przejść przez tor przeszkód? Chodzi o to, by dziecko wydawało polecenia, za pomocą których osiągnie zamierzony cel. Może kierować rodzicem czy rodzeństwem lub jakimś przedmiotem, który osoba trzecia wprawi w ruch.

Zabawę z kodowaniem można też zorganizować z wykorzystaniem klocków lub kartki papieru. Jakie manewry musi wykonać samochodzik, by dojechać do garażu? „Jedź prosto, skręć w prawo, do samego dołu, a następnie w lewo i pełne okrążenie”. I tak dalej.

W ten sposób dziecko tak naprawdę uczy się mechanizmu kodowania – bez znajomości języków, bez programów! Tego typu zabawy można wymyślić samodzielnie, ale warto też skorzystać z pomocy materiałów dydaktycznych, gier planszowych czy platform edukacyjnych w internecie, stopniowo zwiększając poziom trudności i stawiając przed dzieckiem nowe wyzwania.

Podstawy programowania dla dzieci – programowanie zabawek

Drugi rodzaj zabawy związanej z programowaniem to elementy robotyki! Obecnie na rynku zabawek dostępnych jest mnóstwo propozycji, które uczą, a przy tym bawią i dają satysfakcję! Dziecko ma szansę zaprogramować swoją nową zabawkę, „nauczyć” ją poruszać się, wydawać dźwięki, wykonywać określone czynności. Może być to zabawka gotowa do zaprogramowania lub taka, którą najpierw trzeba złożyć, zbudować z określonych elementów. „Jeśli chcę, żeby zabawka kręciła się w kółko, to jaką kombinację komend muszę jej przypisać?”. To świetna zabawa!

Nauka programowania? Najlepiej na przyjemnym przykładzie!

Każda wiedza podana w przyjemny sposób, na atrakcyjnym dla dzieci przykładzie, jest łatwa do przyswojenia. Dlatego na zajęciach z podstaw programowania dla dzieci z Gigantami Programowania wykorzystujemy środowisko znane i lubiane przez dzieci – gry komputerowe.

Nie jest prawdą, że gry komputerowe są bezproduktywnymi „zabieraczami” czasu. Grając, dzieci rozwijają mnóstwo przydatnych umiejętności (zręczność, kreatywność, pracę zespołową). Gry są też doskonałym przykładem dla młodego programisty – zasady i mechanizmy ich działania i tworzenia nie różnią się wiele od podstaw działania programów czy aplikacji. Poza tym – które dziecko nie chciałoby się dowiedzieć, jak działa gra? W ten sposób już na starcie rozbudzamy dziecięcą ciekawość!

Podstawy programowania dla dzieci z Gigantami Programowania

Na zajęciach z podstaw programowania dla najmłodszych wykorzystujemy przede wszystkim ogromny potencjał dziecięcych zainteresowań – np. bierzemy na warsztat popularną grę Minecraft. Oczywiście dzieci na zajęciach również grają, ale mają niepowtarzalną okazję spojrzeć na swój ulubiony świat gry oczami programisty. Uczą się tworzyć skrypty i programy, które następnie mogą w pełni przenieść do świata gry i wykorzystać w emocjonujących rozgrywkach.

Elementy wykorzystywane na zajęciach z podstaw programowania dla dzieci

Kursy z Gigantami Programowania mają charakter rozwojowy. Dziecko rozpoczyna naukę od pierwszego podstawowego kursu, który wprowadza go w świat programowania. Jeśli zajęcia spodobają się dziecku, może realizować kolejne kursy – „szczeble”, które pozwalają mu zdobywać nową wiedzę i umiejętności, by mogło rozpocząć pracę nad własnymi projektami i zgłębiać zaawansowane tajniki programistycznego świata. Na zajęciach z podstaw programowania wykorzystujemy podstawowe języki, platformy i środowiska programistyczne.

Podstawy programowania a język Scratch

Scratch to podstawowy, najprostszy język programowania w formie wizualnej. Za pomocą Scratcha stworzyć można pierwsze skrypty, działające gry, programy i aplikacje. Całość można porównać do układania puzzli. Wszystkie „puzzle” w Scratchu to tak naprawdę fragmenty kodu. Wystarczy je odpowiednio ze sobą połączyć, aby stworzyć pierwszy owoc programistycznej pracy.

Podstawy programowania gier a platforma Make Code

Platforma Make Code to aplikacja do tworzenia programów, gier i... aplikacji. Wykorzystuje prosty język blokowy, graficzny, z którym znające już Scratcha dzieci nie mają najmniejszego problemu. Oczywiście później młodzi ludzie mogą wykorzystywać tę platformę do kodowania bardziej zaawansowanego, np. w języku JavaScript.

Programowanie gier 3D w Kodu Game Lab

Platforma Kodu Game Lab to jedno z najlepszych narzędzi do tworzenia gier 3D. Za pomocą tej platformy uczeń może stworzyć własną grę – od początku do końca, bez znajomości skomplikowanych języków, zasad i mechanizmów. Dzieci uczą się kreować własny świat i jego elementy, programować jego funkcje, wprawiać wszystkie elementy w ruch. Program jest prosty i przejrzysty, jego znajomość daje dzieciom solidne podstawy do dalszej nauki.

Pierwsze gry zaprogramowane w Roblox

Projektowanie w Roblox angażuje dziecięcą wyobraźnię do granic jej możliwości. Za pomocą języka Lua młody człowiek może tworzyć własne elementy gry – scenerie, postaci, przedmioty, zadania i poziomy w grze, mapy i stymulacje. Jego twórczość może być testowana i oceniana przez innych graczy, co uczy dziecko przyjmowania krytyki.

Unity - programowanie podstawowe i zaawansowane

Środowisko Unity wykracza daleko poza samą naukę tworzenia gier czy programów dla dzieci. Korzystają z niego także profesjonaliści, dzięki czemu młody człowiek ma szansę wkroczyć w zaawansowany świat programowania i w późniejszym czasie wykorzystać zdobyte podczas zajęć umiejętności, by poprowadzić swoje pierwsze samodzielne projekty.

FAQ:

Czy warto uczyć dziecko postaw programowania?

Oczywiście! Już nawet same podstawy programowania ułatwią dziecku obcowanie z nowymi technologiami, zrozumienie zasad ich działania, zalet i zagrożeń. Wiedza ta przydatna będzie nie tylko w dalszym kształceniu w sektorze IT, ale i w innych dziedzinach, np. marketingu, analityce czy finansach.

Kiedy zacząć uczyć dziecko podstaw programowania?

Kompetencji programistycznych np. umiejętności myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego, analizy i rozwiązywania problemów można uczyć dzieci od najmłodszych lat poprzez różnego rodzaju gry i zabawy. Nawet jeśli dziecko nie wykorzysta ich w programowaniu, przydadzą mu się w różnych sytuacjach życiowych.

W jaki sposób uczyć dziecko podstaw programowania?

Poprzez gry i zabawy! Gdy dziecko zacznie czytać i liczyć, będzie umiało posługiwać się myszką, warto je zapisać na kurs z podstaw programowania z Gigantami Programowania. To nauka połączona z doskonałą zabawą, wiedza podana z humorem i w sposób atrakcyjny dla dzieci. Na takich zajęciach dziecko ma szansę rozbudzić w sobie programistyczne pasje!


Poprzedni Następny

Ocena użytkowników: 4 / 5

Oceń artykuł

Koduj z Gigantami Bezpłatne warsztaty dla dzieci i młodzieży
Blog

Dlaczego warto edukować dzieci w obszarze sztucznej inteligencji?

Nowe technologie oraz sztuczna inteligencja stały się już nieodzowną częścią naszej codzienności. Co więcej, mają one coraz większy...

Czytaj więcej
Nauka programowania Giganci Programowania
Blog

Zajęcia online dla dzieci i młodzieży

W erze cyfrowej nowe technologie odgrywa kluczową rolę w życiu dzieci i młodzieży. Internet i komputery stały się nieodłączną częścią...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs