Unia Europejska
Gry komputerowe to jedna z ulubionych rozrywek dzieci (i dorosłych!), a często wręcz ogromna pasja. I choć granie samo w sobie jest zajęciem pożytecznym, bo rozwija wyobraźnię, zręczność, umiejętność logicznego myślenia i podejmowania decyzji, to ten czas można spędzić w jeszcze bardziej produktywny sposób! Dlaczego nie połączyć grania z nauką programowania? Przecież to jedna z najbardziej pożądanych cyfrowych umiejętności. Zobacz, jak przekuć pasję swojego dziecka w dobry start w dorosłe życie!
Czy gry są złe, czy czas na „granie” to czas stracony?
W społeczeństwie krąży mnóstwo szkodliwych stereotypów dotyczących gier komputerowych, czy szerzej – spędzania wolnego czasu przed komputerem. Wiele z nich wynika z różnic pokoleniowych. Pokolenie obecnych rodziców doskonale pamięta swoje dzieciństwo – bez „komputera”, spędzane głównie na świeżym powietrzu, na aktywnych zabawach, do których nie były potrzebne interaktywne zabawki i elektroniczne gadżety.
Świat się zmienił, a dla obecnych dzieci komputer, internet, smartfon i gry to integralna część życia, wcale nie nowa technologia!
Czas spędzony na „graniu” nie jest czasem straconym i nie ma negatywnych skutków, o ile oczywiście jest wykorzystywany mądrze. To musi być czas wydzielony, a dziecko powinno nauczyć się higieny pracy z komputerem i zrozumieć zagrożenia, jakie niosą nowe technologie.
Czego uczą się dzieci w grach komputerowych?
Gry komputerowe mają ogromny potencjał edukacyjny. Rozwijają kreatywność, wyobraźnię, wymagają łączenia myślenia logicznego i analitycznego z twórczym. Uczą podejmowania decyzji, przyjmowania porażek, naprawiania własnych błędów. Granie podnosi kompetencje cyfrowe, zachęca do eksperymentów i zgłębiania technologicznego świata. Ponadto pomaga poszerzać zasób słownictwa, również w obcych językach! Najczęściej wśród zalet gier wymienia się rozwój:
- koordynacji ruchowej (obsługa myszki czy pada bez odrywania wzroku od ekranu, co przydaje się m.in. podczas prowadzenia pojazdów),
- umiejętności planowania, zarządzania, koordynowania (potrzebne m.in. w grach strategicznych, a zdecydowanie przydatne w dorosłym życiu),
- obserwacji i rozumienia otaczającego świata (np. praw fizyki, które w niejednej grze trzeba dobrze poznać, aby wykonać określone zadanie),
- umiejętności społecznych i pracy zespołowej (we wszystkich grach typu multiplayer, zdecydowanie potrzebne w pracy zawodowej i nie tylko),
- kompetencji cyfrowych (biegła obsługa komputera, umiejętność wyszukiwania i sprawdzania informacji, szybkie pisanie na klawiaturze; w obecnych czasach na rynku pracy to już standard!),
- umiejętności radzenia sobie z problemami, podejmowania decyzji, przyjmowania porażek i naprawiania swoich błędów,
- umiejętności programistycznych, rozumianych jako projektowanie rozwiązań problemów z wykorzystaniem metod informatycznych.
Dlaczego tworzenie gier to dobry pomysł na start w programowanie?
Skoro dzieci uwielbiają gry komputerowe, to warto umacniać tę pasję, a jednocześnie dążyć do tego, by ten wymiar edukacyjny i rozwojowy gier mógł w pełni wybrzmieć.
Tak się składa, że gry są jednym z najlepszych przykładów, na jakich można zacząć uczyć się programowania, zwłaszcza w przypadku dzieci. Mnogość dostępnych środowisk programistycznych do tworzenia gier oraz schematów i gotowych rozwiązań sprawia, że nawet najmłodsze dzieci mogą szybko stworzyć swoją pierwszą grę, która przyniesie wiele radości i satysfakcji, zachęcając do dalszej nauki.
Spora dawka wiedzy programistycznej
Gry komputerowe, ich mechanizmy, sposób działania i funkcjonalności opierają się na podstawowych i bardziej złożonych programistycznych zagadnieniach (zmienne, stałe, pętle, klasy, obiekty, instrukcje warunkowe). Rozumiejąc je i potrafiąc wykorzystać, młody człowiek buduje podwaliny pod umiejętność profesjonalnego programowania… wszystkiego – nie tylko gier, ale i programów, aplikacji, serwisów internetowych.
Do tworzenia własnych gier niezbędna jest też umiejętność pracy na skryptach, a to znów znajomość popularnych języków programowania i kodowania. Od prostych blokowych języków typu Scratch po profesjonalne języki programowania jak Python czy C# – na pewnym etapie młody człowiek ma już szansę poczuć się jak prawdziwy programista, a w wolnym czasie ćwiczyć swoje umiejętności podczas samodzielnych projektów.
Możliwość pracy na popularnych grach np. Minecraft
Gry to środowisko dobrze dzieciom znane, w którym mają szansę wkroczyć w świat własnej wyobraźni, dokładnie tak samo jak podczas większości zabaw „analogowych” czy oglądania kreskówek.
Wszystkie zagadnienia tłumaczone na przykładzie elementów gry stają się automatycznie prostsze i łatwe do zapamiętania. Dodatkowo niektóre światy gry – np. Minecraft – można niemal dowolnie modyfikować. Możliwość przebudowy ulubionych światów gier to dla dzieci ogromna atrakcja i świetna zabawa.
Jak można zacząć uczyć się tworzenia gier?
W sieci dostępnych jest sporo platform, za pomocą których dzieci mogą tworzyć swoje własne gry. Jedną z nich jest Roblox, w której młodzi ludzie mogą korzystać z dostępnych elementów lub tworzyć własne skrypty. W drugim wypadku potrzebna im będzie choćby podstawowa wiedza programistyczna.
I choć internet oferuje multum darmowych kursów, instruktaży czy poradników w formie video, to samodzielna nauka może być trudna, nieefektywna i przede wszystkim – frustrująca.
Jak wyglądają kursy programowania gier dla dzieci?
Giganci Programowania organizują dla dzieci i młodzieży szereg kursów programistycznych, w tym zajęcia z tworzenia gier. Kursy mają formę stacjonarną lub zdalną, semestralną bądź krótką (złożoną z kilku lekcji). Każdy kurs, niezależnie od formy, prowadzony jest w grupie rówieśniczej (maksymalnie dwa lata różnicy) i przez doświadczonego, wykwalifikowanego pedagoga – nauczyciela programistę.
Kursy tworzenia gier i programowania dla dzieci są dostępne dla uczniów od 7. roku życia. Wszystkie mają charakter stopniowy – od podstaw po wiedzę zaawansowaną. Ukończenie jednego kursu jest przepustką do kolejnego, dzięki czemu dzieci w naturalny sposób ugruntowują i poszerzają swoją wiedzę oraz umiejętności. Każdy kurs realizowany jest w atrakcyjnej konwencji zabawy, zdrowej rywalizacji i podejmowania wyzwań.
Przykładowe kursy krótkie programowania gier dla dzieci:
- Odkrywca Minecrafta,
- Twórca gier w Roblox,
- Twórca gier w Unity.
Przykładowe kursy semestralne programowania gier dla dzieci:
- Podstawy tworzenia gier,
- Przygody z programowaniem w Minecrafcie,
- Python z Minecraftem,
- Roblox z Lua,
- Tworzenie gier komputerowych w Unity.
FAQ:
Co mają wspólnego programowanie i gry?
Programowanie dla dzieci jest szczególnie atrakcyjne, gdy pracuje się na grach komputerowych. Na ich przykładzie można w prosty sposób wytłumaczyć podstawy działania programów, wykorzystywane zagadnienia, mechanizmy i schematy tworzenia. To nauka połączona ze świetną zabawą!
Czy warto skorzystać z kursów programowania gier dla dzieci?
Oczywiście – to dobry sposób na to, aby przekuć zainteresowania czy pasję dziecka w umiejętności, które ułatwią start w dorosłe życie. Umiejętność programowania i kompetencje, jakie się z tym łączą, przydadzą się nie tylko w przyszłej pracy, ale w całym dorosłym życiu.
Jak wygląda programowanie gier dla dzieci z Gigantami?
Na kursy tworzenia gier z Gigantami można zapisać dzieci od 7. roku życia. Kursy mają formę krótką lub semestralną, stacjonarną bądź online. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę, a lekcje odbywają się w przyjaznej atmosferze wzajemnego zrozumienia, wsparcia i szacunku.