Unia Europejska

Koduj z Gigantami
Blog

W co grają dzieci dziś, a w co grali ich rodzice? Wyniki ankiety


8 minut czytania

56% rodziców uważa, że współczesne gry dla dzieci są w porządku. W co grają dzieci dziś, a w co grali ich rodzice? W co grali dzisiejsi 30, 40 i 50 latkowie za czasów dzieciństwa oraz swojej wczesnej młodości, a w co grają dziś ich dzieci? W ankiecie przeprowadzonej przez szkołę programowania dla dzieci i młodzieży Giganci Programowania na podobne pytania odpowiedziały 283 osoby. Poznajcie najczęściej pojawiające się odpowiedzi.

Na czym graliśmy, a na czym grają nasze dzieci?

Komputer PC, Atari i Pegasus to najczęściej wymieniane przez ankietowanych nazwy sprzętów, które dawały rozrywkę graczom w latach 80’, 90’ i wczesnych dwutysięcznych. Najwięcej głosów -  71% zostało oddanych na komputer stacjonarny, czyli PC, w następnej kolejności są użytkownicy Atari z prawie 38,5% głosów oraz zwolennicy Pegasusa - 35.5%.

Ankietowani rodzice wskazywali także Gameboya (14,5%), Nintendo (13,5%), Commodore, Amigę i inne kultowe dziś konsole i urządzenia do gier.  A na czym grają dziś ich dzieci?

Według odpowiedzi rodziców, zdecydowana większość dzieci, bo prawie 78% gra w gry na komputerze (bez wskazania czy jest to komputer stacjonarny czy przenośny). Kolejnym wskazanym urządzeniem jest smartfon z blisko 45% głosów oraz konsole do gier PlayStation oraz Xbox (43,5%). 

Każdy ankietowany mógł wybrać więcej niż jedną odpowiedź.

2 13

3 4

Kultowe gry sprzed lat

Jak się okazuje z odpowiedzi ankietowanych, wśród kultowych gier sprzed lat króluje Super Mario, w którego grało ponad 66% pytanych. Kolejną kultową grą okazał się Packman z blisko 64% głosów, a także Need for Speed - 47,5%. Wśród wymienianych pozycji w czołówce znalazła się także gra The Sims (42%) oraz Tank (34%). 

Ankietowani wskazali także, że grali m.in. w takie gry jak: Prince of Persia, Grand Prix, Tetris, Diablo czy Mortal Combat.

W jakie gry grają dziś dzieci?

To, co bardzo ważne, ankietowani rodzice w znakomitej większości deklarują, że znają gry, w które grają ich dzieci. Grupę tę stanowi blisko 95% respondentów. Prawie 4% pytanych przyznało, że nie zna, ale chce je poznać, natomiast 1,5% to osoby, które odpowiedziały, że nie znają, ponieważ  w ogóle  nie są zainteresowane dzisiejszymi grami.

4 4

Minecraft, Roblox, Among Us

Właśnie te tytuły były wymieniane przez pytanych w ankiecie rodziców najczęściej. Według ankiety blisko 91% dzieci gra w Minecrafta, a więcej niż 69% w Robloxa. 33,5% dzieci ankietowanych spędza czas także przy grze Among Us. 

Kolejne wymieniane tytuły to Fortnite (13%), Toca Boca (9%), League of Legends (6,5%), FIFA (6,2%) oraz Brawl Stars, Lego, Pokemon Go. Co ciekawe 4% pytanych odpowiedziało, że ich dzieci grają w kultową grę Super Mario.

  • Przez wiele lat Minecraft utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych i wybieranych tytułów głównie ze względu na to, że gra się cały czas rozwija i stwarza niekończące się możliwości. Roblox również, będąc olbrzymią przestrzenią dla różnych mini-gier, stanowi źródło wielogodzinnej rozrywki. Coraz częściej młodzi gracze unikają gier, które mają jednotorową rozgrywkę i polegają tylko na ukończeniu gry. Starają się raczej szukać tytułów, do których mogą wracać codziennie - komentuje Adrian Czechowski, metodyk w Gigantach Programowania, szkole prowadzącej kursy programowania dla dzieci i młodzieży.

Co o dzisiejszych grach sądzą rodzice?

W znakomitej większości wyniki ankiety pokazują, że rodzice pozytywnie postrzegają gry, w które grają ich dzieci.

58% odpowiedzi rodziców stanowią łącznie odpowiedzi, że współczesne gry są “ok” / “w porządku”. Rodzice wskazywali, że gry mają wartość edukacyjną, rozwijają kreatywność (szczególnie Minecraft), wyobraźnię, umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów; "Granie w gry różnych gatunków pozwala rozwijać różne umiejętności tj. Minecraft - kreatywność, Forza - spostrzegawczość, Rayman - koordynację, Airline Tycoon - logiczne myślenie, Train Sim World - cierpliwość". 

Ponad 11% respondentów odpowiedziało, że tylko część gier jest w porządku i jako dobry przykład gier dla dzieci wskazywali właśnie Minecrafta czy Robloxa. Rodzice odpowiadali m.in. "Nie wszystkie gry mi się podobają, ale np. doceniam kreatywną część Minecrafta"; "Za dużo odrealnionego zabijania i gloryfikacji wojny w grach takich jak World of Tanks czy War Thunder. To niczego nie uczy, wypacza spojrzenie na świat, oswaja z wojną. Gry takie jak Roblox czy Minecraft mogą być wykorzystane mądrze - mogą rozwijać wyobraźnie, zdolności poznawcze itd."; "Najlepszą grą jest Minecraft, bo pobudza wyobraźnię i twórczość, pozostałe średnio mi się podobają."; "Minecraft uważam, że to bardzo fajna gra ucząca dziecko kreatywności i widzenia przestrzennego, które świetnie się tutaj na tym polu rozwija. Umiejętności podejmowania szybkich decyzji oraz działania intuicyjnego. "

  • Minecraft, nie bez przyczyny, nazywany jest często jedną z najbardziej edukacyjnych gier świata. Wersja gry Education Edition wprowadza możliwości nauki matematyki, historii, języka polskiego, biologii i wielu innych przedmiotów znajdujących się w standardowym toku edukacji - mówi dalej Adrian Czechowski.

18,5 % respondentów odpowiedziało natomiast, że dzisiejsze gry są nierozwijające i nudne oraz że pobudzają negatywne emocje, brutalne, nieodpowiednie i uzależniające.

Ile czasu spędzaliśmy na grach, a na ile pozwalamy dziś dzieciom?

Jak pokazuje ankieta, 31% dzieci spędza średnio 1-2 h dziennie na graniu w gry. Tę samą odpowiedź jako najliczniejszą wskazało niemalże 36% rodziców, jako średni czas, jaki oni poświęcali na granie. Jakie są kolejne odpowiedzi?

Aż 31% rodziców spędzało na grach ponad 2h do 4h, a blisko 8% grało więcej niż 4 h dziennie. 13% ankietowanych deklaruje, że na gry poświęcali mniej niż 1 h dziennie, a pozostałe 11% stanowią inne odpowiedzi takie jak: raz w tygodniu, tylko w dni wolne, nie pamiętam.

Średni czas grania dzieci wskazany w ankiecie najliczniej jako drugi to przedział 2-4h. Na tę odpowiedź postawiło blisko 20% respondentów. Poniżej 1h, według rodziców,  gra 13% dzieci, czas powyżej 4h stanowi 7,5% odpowiedzi, a blisko 8% to inne odpowiedzi typu: w weekendy, za dużo, czy okazjonalnie.

6

Podróż sentymentalna śladem gier

Na pytanie “Czy chciałbyś/chciałabyś się przenieść do świata gier z Twojego dzieciństwa?” blisko 19% ankietowanych odpowiedziało, że woli bardziej współczesne gry, a 19% udzieliło odpowiedzi, że w ogóle nie interesują ich gry. Zdecydowaną większość, bo ponad 62% stanowią jednak  respondenci - rodzice deklaruje, którzy udzielili twierdzącej odpowiedzi. Wyniki te zdają się znajdować odzwierciedlenie w obecnych trendach.

    • Moda na retro gry coraz częściej wraca w obecnych najpopularniejszych tytułach. Niejednokrotnie rozgrywki w Minecrafcie oparte są o gry znane z dzieciństwa naszych rodziców. Przykładem może być mod do Minecrafta Pixelmon, który wprowadza do gry wieloletnich przyjaciół dzieci i młodzieży - Pokemony. Fortnite z kolei wprowadził emotki (ruchy wykonywane przez postaci), w których nasz bohater gra np. w Pac-Mana lub Space Invaders albo też tańczy w rytm muzyki ze starym kontrolerem konsolowym. Przykładów takich akcentów starych gier w nowych tytułach znajdować będziemy zapewne dużo więcej w związku z powracającą modą na stare gry - zwraca uwagę Adrian Czechowski.
    • Trend ten dostrzegliśmy także w Gigantach Programowania i już w lutym organizujemy bezpłatne warsztaty programistyczne dla dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat, których motywem przewodnim  będzie “Retroprogramowanie”, czyli właśnie powrót do kultowych gier w nowym wydaniu i nauka programowania oparta o tematykę dzisiejszych gier i tych, w które przed laty grali ich rodzice. Wydarzenie potrwa od 4 do 26 lutego stacjonarnie w ponad 100 miastach w Polsce oraz online. Zapisy startują już 9 stycznia na stronie www.kodujzgigantami.pl  - dodaje Adrian Czechowski.

Zapisy na bezpłatne warsztaty z programowania Koduj z Gigantami

7 2

Respondenci

Ankieta została przeprowadzona mailowo 15 grudnia 2022 roku za pomocą formularza wśród 280 rodziców kursantów Gigantów Programowania. Grupę ankietowanych stanowiło 52,5% kobiet oraz 47,5% mężczyzn w wieku: 36-40 lat (36,3%), 41-45 lat (34,2%), 30-35 lat (15,8%) oraz 46-50 lat (13,7%).

———

Giganci Programowania to innowacyjna szkoła dla dzieci i młodzieży zainteresowanych nowymi technologiami oraz programowaniem komputerów. Dzięki pomysłowi, który zrodził się w głowach czterech absolwentów Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w ciągu 7 lat obecności na rynku z kursów Gigantów Programowania skorzystało już ponad 100 000 osób w wieku od 7 do 19 lat. 


Poprzedni Następny

Ocena użytkowników: 3 / 5

Oceń artykuł

Nauka programowania
Blog

Gry wideo, w które zagrasz ze swoim dzieckiem

Gry wideo od dawna są popularną formą rozrywki dla dzieci i młodzieży, dlatego tak wiele z nich decyduje się rozpocząć naukę...

Czytaj więcej
TOP 10 gier dla dziewczynek? Gigantki Programowania podpowiadają 
Blog

TOP 10 gier dla dziewczynek? Gigantki Programowania podpowiadają 

Współczesny krajobraz gier jest bardzo różnorodny, co sprawia, że dzieci mogą znaleźć gry, które odpowiadają ich zainteresowaniom i...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs