Unia Europejska
Pojęcia, które musi znać każdy programista!
- Bug – błąd występujący w kodzie aplikacji, strony internetowej czy gry komputerowej powodujący ich niepoprawne działanie.
- Firewall – inaczej zapora sieciowa. Pozwala na zabezpieczenie komputera przed nieautoryzowanym dostępem do komputera oraz innymi zagrożeniami ze strony Internetu.
- Algorytm – ciąg kroków potrzebnych do wykonania danego zadania np. jeżeli chcemy zagrać w grę Minecraft, musimy włączyć komputer, uruchomić Minecrafta i zalogować się na swoje konto.
- Losowanie – wybieranie konkretnego elementu z pewnego zbioru wykluczając wpływ losującego na konkretny wynik. Przykładowo, wkładamy rękę do woreczka z kolorowymi kulkami, zamykamy oczy i losujemy kulkę.
- Emulator – program, który udaje działanie rzeczywistego urządzenia np. program naśladujący działanie tabletu.
- Kod strony – określenie całości kodu źródłowego tworzącego daną stronę internetową.
- Komunikat - pozwala wysłać do innych elementów programu wiadomość, dzięki której mogą one np. rozpocząć swoje działanie.
- Instrukcja warunkowa - program sprawdza czy został spełniony postawiony warunek i na tej podstawie decyduje, co dalej robić - np. Creeper wybucha, dopiero gdy spełniony zostanie warunek przebywania blisko gracza.
- HTML – język programowania pozwalający stworzyć całą strukturę strony internetowej od rozmieszczenia nagłówków przez wszystkie teksty aż po formularze.
- Scratch – środowisko do programowania dla młodych programistów umożliwiające tworzenie gier 3D.
- Pętla o określonej ilości powtórzeń – pętla, której zawartość wykonana zostaje określoną ilość razy.
- App Inventor – środowisko pozwalające na tworzenie aplikacji mobilnych. Składa się z dwóch podstawowych elementów: panelu telefonu, w którym projektujemy wygląd aplikacji i panelu programistycznego, w którym możemy zaprogramować konkretne elementy.
- Duszek – obiekt graficzny, który możemy dowolnie programować w środowisku Scratch. Wygląd Duszków można dowolnie edytować w kategorii Kostiumy.
- Debugowanie – usuwanie usterek z napisanego kodu. Proces ten najczęściej polega na kontrolowaniu wykonania programu pod nadzorem debuggera.
- Kompilacja – automatyczne tłumaczenie kodu z jednego języka programowania na inny. Najczęściej kompilacja dotyczy przetwarzania kodu z języka programowania na język maszynowy.
- Minecraft MakeCode – środowisko pozwalające na modyfikowanie gry Minecraft poprzez własnoręcznie tworzone skrypty. Dzięki temu mamy wpływ na to, co się dzieje w grze.
- Mod – przeróbka gry komputerowej lub programu dodająca nowe funkcje, elementy lub zmieniająca zasady rozgrywki. Osobę tworzącą mody nazywamy moderem.