Unia Europejska
Grafika komputerowa to możliwość tworzenia wyjątkowych obrazów i animacji zarówno w formie 2D, jak i 3D. W dobie wszechobecnej cyfryzacji wykorzystuje się ją praktycznie wszędzie — od social mediów, przez filmiki na YouTubie, kino, gry wideo i nie tylko. Co więcej, można się jej w dość łatwy sposób nauczyć, co udowadniamy na naszych kursach dla dzieci i młodzieży. Jak to zrobić?
Czym jest grafika 2D i 3D?
Grafika 2D (dwuwymiarowa) to forma sztuki wizualnej, która operuje na dwóch wymiarach: długości i szerokości. Przykłady grafiki 2D to przede wszystkim malarstwo, ilustracje, plakaty, ulotki, banery, interfejsy użytkownika itd. Generalnie, wszystko, co widzisz na ekranie komputera, na plakacie reklamowym czy chociażby w książce lub w e-booku, to przykłady grafiki 2D.
Grafika 3D (trójwymiarowa) to dziedzina, w której obrazy i modele są tworzone w trzech wymiarach: długości, szerokości i głębokości. Są to modele trójwymiarowe, które mogą być obracane i oglądane pod różnymi kątami. Grafika 3D znajduje zastosowanie w filmach, grach komputerowych, architekturze, inżynierii, projektowaniu produktów, a nawet w medycynie.
Czym zajmuje się grafik komputerowy?
Grafik komputerowy to zawód, który wymaga przede wszystkim ogromnej kreatywności, co jednak — jak pokazują średnie zarobki na rynku — jest dość opłacalne. Największa część materiałów graficznych tworzona jest na potrzeby marketingowe (głównie animacje, grafiki statyczne pod social media itd.), ale i nie tylko, bo mowa tutaj również o grach wideo, stronach internetowych, projektach kubków, podręczników, książek i wiele, wiele więcej. Bycie grafikiem wymaga ponadto znajomości zaawansowanych narzędzi (np. tabletów graficznych) i programów — Blender, pakiet Adobe, Figma, Canva to tylko kilka z wielu klasycznych przykładów.
Jak zostać grafikiem?
Przede wszystkim należy zacząć od podstaw i stopniowo zdobywać nowe umiejętności. Pomocny może być w tym kurs grafiki komputerowej prowadzony przez doświadczonych nauczycieli, którzy doskonale wiedzą, jak skutecznie przekazywać wiedzę.
W szkole Gigantów Programowania prowadzimy:
Prowadzimy zajęcia zarówno w formie intensywnej, czyli 5-spotkaniowej z podziałem od adepta do eksperta (ukończenie jednego kursu otwiera furtkę do kolejnego), jak i semestralnej. Zajęcia dostosowane są do poziomu wiedzy i wieku uczniów. Kursy z grafiki 2D oraz kursy z grafiki 3D prowadzimy dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat.
Grafika komputerowa od zera
W dzisiejszych czasach komunikacja wizualna ma niekiedy większą siłę niż komunikacja werbalna. Obrazy są nieodzowną częścią branży rozrywkowej, reklamowej czy przemysłowej. Mowa tutaj bowiem nie tylko o popularnych na social mediach infografikach i gifach, ale również banerach, prezentacjach, CV, obrazach wyświetlanych w urządzeniach informacji publicznej i nie tylko.
Grafika rastrowa to rodzaj grafiki, która składa się z małych pikseli ułożonych w siatkę. Piksel to najmniejszy element grafiki rastrowej i zawiera informację o kolorze konkretnego punktu na obrazie. Charakteryzuje się tym, że skalowanie obrazów rastrowych może prowadzić do utraty jakości. Przykłady popularnych formatów grafiki rastrowej to .png, .jpeg, .gif, .bmp i .tif.
Grafika wektorowa opiera się natomiast na matematycznych zasadach i geometrycznych obiektach. Obiekty wektorowe są opisane za pomocą punktów, linii, kształtów i krzywych. Grafika wektorowa jest niezwykle elastyczna i można ją skalować bez utraty jakości. Jest idealna do tworzenia logotypów, ikon, ilustracji i innych obrazów, które muszą być skalowane w różnych rozmiarach. Przykłady formatów grafiki wektorowej to .SVG, .WMF i .EPS.
W grafice komputerowej ważnym aspektem są modele kolorów. Dwa najpopularniejsze to RGB (Red, Green, Blue) i CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black). Model kolorów RGB opiera się na mieszaniu trzech podstawowych kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Pozwala uzyskać pełną gamę kolorów, a gdy wszystkie kolory są nałożone na siebie równomiernie, tworzy się kolor biały. Wartości minimalne prowadzą do koloru czarnego. Model RGB jest stosowany w urządzeniach elektronicznych, takich jak telewizory i smartfony.
Oto kilka podstawowych umiejętności, które grafik powinien posiadać:
- Obsługa oprogramowania graficznego — grafik musi znać narzędzia takie jak Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, CorelDraw, Affinity Photo, Adobe InDesign, w zależności od rodzaju projektów, którymi się zajmuje.
- Kreatywność — jest kluczowa, ponieważ grafik musi być w stanie tworzyć nowatorskie i atrakcyjne projekty.
- Umiejętność pracy z klientem — komunikacja z klientem i zrozumienie jego potrzeb są niezwykle ważne w procesie tworzenia grafiki.
- Tworzenie i rozwijanie portfolio — portfolio jest wizytówką grafika i pomaga przyciągnąć klientów i pracodawców.
Grafiki 2D i 3D uczymy na naszych wyjątkowych kursach semestralnych lub krótkich 5-spotkaniowych
Wybór ścieżki zawodowej
Grafik komputerowy ma wiele możliwości wyboru ścieżki zawodowej. Może pracować zdalnie, prowadząc własny biznes lub współpracując z różnymi klientami. Może także znaleźć pracę w agencji reklamowej, firmie marketingowej lub wydawnictwie. Niezależnie od wyboru, ważne jest, aby stale rozwijać swoje umiejętności, być na bieżąco z trendami w branży i zawsze dążyć do doskonałości w swojej pracy.
Czy warto studiować grafikę komputerową?
Studia artystyczne, takie jak na Akademii Sztuk Pięknych, nie są obowiązkowe, aby zostać grafikiem komputerowym. Oczywiście, takie studia mogą rozwijać kreatywność i umiejętności artystyczne, ale warto pamiętać, że istnieją także alternatywne ścieżki. Kursy graficzne i samodzielne uczenie się przy użyciu profesjonalnego oprogramowania mogą być równie skuteczne.
Grafik komputerowy — zawód przyszłości
Zgodnie z prognozami, grafik komputerowy to wciąż zawód przyszłości. W erze cyfrowej graficy są nieustannie poszukiwani, a rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z umiejętnościami kreatywnymi i technicznymi sprawia, że grafika komputerowa jest nadal bardzo obiecującym zawodem.