Unia Europejska
Programowanie to ekscytujące zajęcie! Łączy umiejętność myślenia logicznego i twórczego. To zabawa w rozwikływanie zagadek i problemów w kreatywny sposób, która daje ogrom satysfakcji i spełnienia. To umiejętność, która na rynku pracy jest i będzie na wagę złota. To wreszcie zajęcie wymagające zaangażowania, ciągłej chęci do nauki i rozwoju. Dlatego tak ważne jest, by programowanie stało się pasją, sposobem na życie. Jak rozbudzić ją w dziecku? Poprzez zabawę!
Jak zaciekawić dziecko programowaniem?
Przed współczesnymi dziećmi świat stawia zupełnie inne wyzwania, niż te, z którymi mierzyli się w dzieciństwie ich rodzice. Wszechobecna cyfryzacja życia społecznego nie jest dla młodych ludzi niczym nowym. Internet, VR czy sztuczna inteligencja są dla najmłodszych zastaną rzeczywistością, a nie nową technologią. W takim świecie się urodziły, w takim dorastają i w takim będą funkcjonować do końca swojego życia. Przy tym potrzeby współczesnych dzieci są dokładnie takie same, jak dekady temu. To ciągłe odkrywanie nowego, zaspokajanie ciekawości świata, intensywna nauka i parcie do przodu. Gdy dziecko zaczyna korzystać z rozwiązań technologicznych, jest ciekawe, jak one działają. To dobry moment na rozpoczęcie przygody z programowaniem.
Zabawa pobudza ciekawość świata
Przedszkolak nie nauczy się skomplikowanych języków programowania. Może jednak postawić pierwsze kroki w celu zrozumienia mechanizmów programowania. To także dobry czas na kształcenie i doskonalenie umiejętności potrzebnych programiście – łączenia logicznego i twórczego myślenia, analizowania, definiowania problemów i odwagi w ich nieszablonowym rozwiązywaniu. Kompetencje te pomogą rozwinąć różnego rodzaju zabawy, łamigłówki, układanki, gry planszowe i komputerowe. Warto proponować dziecku takie zabawy, które podsycają jego ciekawość i pomagają zrozumieć otaczający je „zaprogramowany” świat technologii i urządzeń.
Zabawy z kodem dla dzieci – nauka programowania dla przedszkolaka!
Dzieci w wieku przedszkolnym często już stosunkowo sprawnie i intuicyjnie posługują się urządzeniami takimi jak komputer czy smartfon. Choć wielu rodziców stara się ograniczyć dzieciom dostęp do technologii, nie zawsze jest to możliwe. Co więcej, nie zawsze jest to najlepsze podejście. Smartfon czy laptop w połączeniu z internetem już są i będą integralną część życia każdego dorastającego dziecka. To narzędzia do nauki i zabawy, które można naprawdę dobrze wykorzystać. Na przykład do nauki kodowania i szerzej – podstaw programowania. Choć te umiejętności dzieci mogą także rozwijać offline, przynajmniej na początku!
Nauka programowania poprzez zabawę na świeżym powietrzu
W dużym uproszczeniu kodowanie to wydawanie komend, poleceń komputerowi, by wykonał określone działanie. Takie polecenia zapisać można w jednym z kilku języków programowania, a proces ich opracowywania to właśnie programowanie. Dla najmłodszych, kilkuletnich dzieci ważna jest sama nauka zasad, mechanizmów kodowania. „Gdy wydam takie polecenie, to co się stanie? Jeśli chcę uzyskać taki efekt, to jakie komendy i w jakiej kolejności muszę wypowiedzieć? Co się stanie, gdy się pomylę i jak to naprawić?”. Do tego rodzaju zabawy z kodem komputer nie jest jeszcze potrzebny.
Ważna jest natomiast obecność drugiego człowieka, a bawić można się nawet na świeżym powietrzu. Przygotowując zabawę, można np. ustawić mniej lub bardziej skomplikowany tor przeszkód, stworzyć labirynt albo ograniczyć możliwości poruszania się do wyznaczonej trasy. Kompan zabawy przewiązuje oczy opaską, a dziecko wydaje polecenia. Za pomocą odpowiednich komend kieruje towarzysza zabawy np. do wyjścia z labiryntu lub pomaga mu dojść do mety, unikając przeszkód.
Nauka programowania przez zabawę bez komputera
W zabawy programistyczne dla dzieci warto też zaangażować pomoce naukowe, gry planszowe i logiczne oraz zabawki, które uczą najmłodszych podstaw programowania.
To mogą być na przykład zabawki interaktywne z możliwością programowania ich funkcji. Roboty, elektroniczne zwierzaki czy stworki dzięki dziecku „nauczą się” wielu nowych umiejętności. Można je zaprogramować, by poruszały się w określony sposób lub wydawały konkretne dźwięki. Świetnym pomysłem są też zestawy, z których najpierw takiego robota trzeba zbudować, a dopiero później zaprogramować go według własnych upodobań. Część tego rodzaju zabawek wspierają dedykowane aplikacje. Zabawa często też łączy się z nauką kolorów, rozróżniania kierunków czy nowych słów (także w obcym języku!).
Zabawy programistyczne dla dzieci na komputerze
Pasję do programowania pomogą rozbudzić w najmłodszych także różne gry komputerowe, aplikacje czy platformy. Są to programy proste, tworzone z myślą o kilkulatkach. Oczywiście światy gry, fabuła czy postaci mogą różnić się od siebie diametralnie. Jednak cel każdej takiej gry czy zabawy jest zbliżony. To wykonanie określonego działania poprzez dobranie odpowiednich komend, czyli instruowanie postaci np. o tym:
- w jaki sposób ma się poruszać, by unikać przeszkód;
- w jaki sposób ma się poruszać, by dojść do celu;
- jak ma przekształcić rzeczywistość gry, by wykonać określone działanie.
W większości tego typu gier trudność zwiększa się wraz z pokonywaniem kolejnych poziomów. To pozwala dziecku rozwijać się, uczyć się nowych rzeczy, kombinować, popełniać błędy i je naprawiać. Świat gier komputerowych przemawia do dziecka, wyzwala kreatywność. To miło spędzony czas, w którym dziecko nawet nie zauważy, że właśnie uczy się podstaw programowania.
Nauka programowania przez zabawę to przede wszystkim tworzenie gier!
Choć wciąż w społecznej świadomości funkcjonują niezdrowe stereotypy dotyczące gier, to jednak duża część rodziców docenia pozytywne aspekty tej rozrywki. Z punktu widzenia zainteresowania dziecka tematyką programowania oraz wytłumaczenia jej podstaw, nauka tworzenia gier jest jedną z najlepszych opcji. Dla uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej będzie to wspaniała przygoda i wyzwanie, do którego nie trzeba będzie specjalnie namawiać. W klasach I-III dzieci uczą się podstaw programowania w szkole, więc takie dodatkowe zajęcia pomogą im uporządkować i znacznie poszerzyć zdobytą dotychczas wiedzę.
Giganci Programowania wiedzą, jak rozbudzić w dziecku pasję!
Na span style="color: #ff6600;">kursy programowania dla dzieci, które łączą zabawę, naukę i pasję zapraszają Giganci Programowania. Organizujemy szkolenia stacjonarne i zdalne w formie semestralnych kursów ze spotkaniami raz w tygodniu. Spośród naszych propozycji każdy młody człowiek znajdzie coś dla siebie. Najmłodszych warto zapisać na kursy tworzenia gier komputerowych.
Podczas zajęć z Gigantami wykorzystujemy znane i lubiane przez dzieci gry (np. Minecraft), proste języki programowania (np. Scratch) i środowiska programistyczne (np. Kodu Game Lab). Na pełnych wyzwań zajęciach dzieci uczą się modyfikować światy gier, tworzyć nowe elementy, a także programować własne gry. Poznają podstawowe mechanizmy działania gier i zasady programowania. Wspinają się na wyżyny swojej kreatywności, a jednocześnie ćwiczą myślenie logiczne, analityczne. Wszystko to pod okiem doświadczonego w pracy z dziećmi nauczyciela, który je wspiera, motywuje do dalszej nauki i doskonalenia umiejętności.
FAQ:
1. Czy można uczyć dziecka podstaw programowania bez komputera?
Tak, zabawy z kodem czy rozwijanie niezbędnych w programowaniu umiejętności są możliwe nawet na świeżym powietrzu. Dziecko musi nauczyć się, w jaki sposób „zaprogramować” określone działanie. Jakie polecenia wydać, by osiągnąć założony cel.
2. Czy nauka tworzenia gier jest pomocna w nauce programowania?
Oczywiście, nauka tworzenia gier to jeden z najlepszych sposobów, by w prosty i przyjemny w odbiorze sposób wytłumaczyć dziecku podstawy programowania. Poprzez taką zabawę dziecko będzie rozwijać pasję do programowania.
3. Jak rozpocząć naukę tworzenia gier?
Najlepszym sposobem jest zapisanie dziecka na kurs – stacjonarny lub online. Szkolenie musi być dobrze i pomysłowo zorganizowane, dostosowane do wieku i kompetencji dziecka oraz prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela.