Unia Europejska

Blog

Grafika trójwymiarowa, Internet, gry masowe, czyli początek prawdziwego gamingu


3 minuty czytania

W drugiej połowie lat 90', projektanci gier komputerowych coraz chętniej wykorzystywali trójwymiarową grafikę. Stała się ona swoistym standardem dla większości powstających tytułów.

Ogromny wpływ na jej upowszechnienie miał Quake (1996) i Half-Life (1998), choć już wcześniej zainteresowanie tą technologią znacząco wzrosło. Wystarczy powiedzieć, że kolejna generacja 32-bitowych konsol domowych już ją obsługiwała. Dodatkowo, na rynku pojawiła się nowa, potężna konkurencja - w tym chociażby firma Sony ze swoją konsolą PlayStation (1994).

Dzięki Internetowi, nastąpił też gwałtowny rozwój gier wieloosobowych. Zręcznie wykorzystał ten fakt Blizzard, projektując platformę Battle.net i umożliwiając graczom zabawę w trybie sieciowym. Ta decyzja przyniosła firmie bajońskie sumy, a marki takie jak Warcraft czy Diablo zostały wyniesione na piedestały popularności.

Rosnące zainteresowanie grami wieloosobowymi, przyczyniło się do powstawania niezliczonych produkcji MMORGP oraz popularyzacji e-sportu. Na ten czas przypada debiut Counter-Strike'a (1999) - pierwszej znaczącej modyfikacji gry komputerowej, której fundamentem był wspomniany wcześniej Half-Life.

Wszechobecna komputeryzacja społeczeństwa, doprowadziła do zmian w modelu biznesowym wielu twórców gier, którzy zaczęli tworzyć produkty przeznaczone dla masowego odbiorcy. W efekcie tych działań powstała gra, w którą swego czasu zagrywał się niemal każdy. Mowa o The Sims (2000) autorstwa Willa Wrighta, grze która wprowadziła do świata gamingu zupełnie nowy gatunek gier tzw. casual game. W międzyczasie królowały też strategie i gry akcji, w tym osławione GTA od Rockstar Games.

Koniec końców, po prawie 40-letniej tułaczce gry zaczęły ostatecznie trafiać pod strzechy niezliczonych domostw i miejsc rozrywki. Przebyły długą drogę - od zabawy z elektromechaniką, po ograniczenia technologiczne, obawy światopoglądowe (ESRB powstałe w związku z wyjątkowo brutalnym Mortal Kombat) i problemy finansowe.

Przez kilkadziesiąt lat wiele się zmieniło, a rynek gier komputerowych wciąż rozrasta się w zatrważającym tempie. Tuż przed nim kroczą nowe technologie, jak chociażby przegenialny projekt Nvidii - Geforce Now, umożwliający granie w chmurze czy nowa generacja konsol, powalająca swoją potężną specyfikacją. Nie można też zapominać o wirtualnej rzeczywistości, która małymi krokami odsłania przed nami kuluary technologicznych możliwości.

Niegdyś ograniczone produkcje, dzisiaj zadziwiają rozmachem i szczegółowością wykonania...Aż trudno sobie wyobrazić, jak świat gamingu i nowych technologii będzie wyglądać za kolejne 20 lat. Cóż, miejmy nadzieję, że zadziwi on nas jeszcze nie raz!

A Was - jeśli tylko interesujecie się grami wideo i programowaniem - zachęcamy do udziału w naszych kursach programowania, dzięki którym nauczycie się tworzyć własne, niepowtarzalne produkcje!

 


Poprzedni Następny

Ocena użytkowników: 4 / 5

Oceń artykuł

Koduj z Gigantami Bezpłatne warsztaty dla dzieci i młodzieży
Blog

Dlaczego warto edukować dzieci w obszarze sztucznej inteligencji?

Nowe technologie oraz sztuczna inteligencja stały się już nieodzowną częścią naszej codzienności. Co więcej, mają one coraz większy...

Czytaj więcej
Podstawy programowania dla dzieci
Blog

Podstawy programowania dla dzieci

Umiejętność programowania w kontekście przyszłości dzieci jest tak ważna, że coraz częściej zaczyna być traktowana na równi z nauką...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs