Unia Europejska

Dziecko przed komputerem
Blog

Dziecko przed komputerem – jak produktywnie wykorzystać ten czas?


9 minut czytania

Współczesne dzieci spędzają swój wolny czas zupełnie inaczej niż ich rodzice w dzieciństwie. Internet, boty, rozszerzona rzeczywistość, komputery i smartfony są dla dzieci integralną częścią tej rzeczywistości, w której się urodziły. Zabranianie dziecku korzystania z nowych technologii mija się z celem – w końcu zakazany owoc smakuje tylko lepiej! Zamiast tego warto zachęcać młodego człowieka, by przed komputerem spędzał czas produktywnie. Czyli jak? Mamy świetną propozycję, ale zacznijmy od kilku podstawowych spraw!

Dziecko i komputer – pozwalać czy zabraniać?

Rodzice doskonale wiedzą, że zabranianie dziecku czegokolwiek najczęściej przynosi efekt wprost odwrotny do zamierzonego. Młody człowiek jest rozgoryczony, zawiedziony i przytłoczony. Swoją złość najczęściej rozładowuje wprost na rodzicach, jako na głównych winowajcach całej sytuacji. W ten sposób machina wzajemnych żali i frustracji tylko się napędza. Zatem pozwalać? Oczywiście, ale na określonych warunkach! Rodzice powinni wspólnie ustalić dzienną „dawkę” dostępu do komputera, określić zasady korzystania ze sprzętu i przestrzec dziecko przed niebezpieczeństwami, jakie grożą mu w sieci. Ważna jest też stała kontrola rodzicielska i zaangażowanie – warto orientować się w rozwiązaniach, które jednocześnie bawią i uczą i proponować dziecku nowe cyfrowe aktywności.

Higiena pracy przed komputerem – edukacja od najmłodszych lat!

Odkąd młody człowiek po raz pierwszy zasiądzie przed komputerem, warto uświadamiać go, jak pracować z tym sprzętem, by chronić swoje zdrowie. Istotna jest właściwa postawa ciała – wyprostowane plecy, stopy dotykające podłogi. Ekran komputera zawsze trzeba ustawić we właściwy sposób, by oczy dziecka jak najmniej się męczyły. Ważne są też częste przerwy, w ramach których warto dziecku zaproponować aktywność analogową. Rodzice muszą też zapewnić młodemu człowiekowi codzienną dawkę ruchu na świeżym powietrzu, a jeśli nie jest to możliwe, to przynajmniej w domu. Do kreatywnej i aktywnej zabawy z dala od komputera dziecka zazwyczaj nie trzeba długo namawiać!

Małe dziecko i komputer – czy jest jakiś minimalny wiek?

Współczesne przedszkolaki już dość dobrze odnajdują się w cyfrowej rzeczywistości. To nie jest tak, że dzieci trzeba intensywnie edukować w zakresie obsługi komputera czy smartfona. Dzieci są doskonałymi obserwatorami i zazwyczaj uczą się obsługi tych urządzeń od często zupełnie nieświadomych tego faktu rodziców. Bywa, że kilkulatek z powodzeniem potrafi zamówić sobie zabawkę na Allegro (gdy podpięta jest karta rodziców) czy dodatki do ulubionej gry online.

Nie ma jednego określonego minimalnego wieku, od którego dziecko może czy powinno rozpocząć korzystanie z komputera czy smartfona. Jest to indywidualna decyzja rodziców, którzy powinni mieć z tyłu głowy jedną myśl. To, że my spędziliśmy piękne dzieciństwo bez migających ekranów, nie oznacza, że blokując dziecku dostęp do technologii, sprawimy, że jego będzie równie udane. Przeszłość i dziś to zupełnie dwa różne światy!

Dlaczego dziecko powinno spędzać czas przed komputerem?

Może wydawać się to straszne – kilkulatek przed ekranem komputera lub ze smartfonem w dłoni?! Warto mieć na uwadze, że przecież już teraz żyjemy w świecie, w którym niemal każda jego część jest scyfryzowana. Dla naszych dzieci świat digitalowy będzie na równi z analogowym. Te rzeczywistości będą się przenikać i uzupełniać. W przyszłości współczesne dzieci będą pracować online, odpoczywać online i nawiązywać relacje online. Przy czym warto pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze dzieci doskonale odnajdują się w analogowej rzeczywistości i w bezpośrednich relacjach międzyludzkich. Po drugie często są bardziej świadome zagrożeń cyfrowego świata niż ich rodzice!

Ile czasu dziecko powinno spędzać przed komputerem?

To także kwestia decyzji rodziców! Przyjęło się, że dzieci między 2. a 6. rokiem życia powinny spędzać przed ekranem nie więcej niż 20 minut. Dopiero w pierwszych klasach szkoły podstawowej czas ten wydłużyć można do 2 godzin dziennie. W praktyce jednak wiele zależy od tego, w jaki sposób ten czas z komputerem i internetem jest wykorzystywany.

Produktywnie przed komputerem – połączmy zabawę i naukę!

Słysząc błagalne w tonie wołanie „o komputer”, przed oczami rodziców staje nie co innego niż gry! Choć nadal w społecznej świadomości mocno funkcjonuje szkodliwy stereotyp gier jako bezproduktywnych i uzależniających, to powoli zaczyna się to zmieniać. To cieszy, że coraz więcej rodziców dostrzega ogromny potencjał gier, które przecież rozwijają kreatywność, uczą logicznego myślenia, przyjmowania porażek i naprawiania błędów.

Gry skonstruowane specjalnie dla najmłodszych użytkowników czy interaktywne platformy są też nieocenioną pomocą edukacyjną – uczą rozróżniania kolorów, kierunków, części ciała, poszerzają słownictwo, ćwiczą czytanie, pisanie i liczenie. W ten sposób świetna zabawa łączy się z nauką, a młodzi ludzie nabywają szereg praktycznych umiejętności.

Nauka programowania, czyli kiedy czas przed komputerem staje się inwestycją!

Już w pierwszej klasie szkoły podstawowej dzieci rozpoczynają naukę programowania. Dlatego tak ważne jest, by nieco wcześniej potrafiły go obsługiwać, nauczyły się manewrować myszką i pisać na klawiaturze. Zajęcia informatyczne w szkole dają pewną wiedzę, jednak rzadko kiedy są w stanie rozbudzić prawdziwą pasję i przekonać dziecko, że programowanie jest świetną przygodą!

Na zajęciach z Gigantami Programowania dzieci spędzają czas tak produktywnie, jak tylko się da! Z jednej strony świetnie się bawią i nawiązuje nowe znajomości z rówieśnikami, a z drugiej poznają podstawowe języki programowania, uczą się zasad kodowania, mechanizmów działania gier, programów i aplikacji. Wszystko pod okiem nauczyciela – mentora, który wspiera dzieci, angażuje je, rozbudza ciekawość i demonstruje, jak twórczo i rozsądnie wykorzystywać czas w cyfrowym świecie.

Co łączy programowanie i gry komputerowe?

Kursy Gigantów Programowania dla najmłodszych dzieci opierają się w głównej mierze na tworzeniu gier. Dlaczego? A dlaczego dzieci tak lubią oglądać bajki? Tak w bajce, jak i w grze dziecko dzięki swojej ogromnej wyobraźni wkracza w fascynujący świat, w którym przeżywa przygody. Gra jest o tyle ciekawsza, że to młody człowiek jest jej częścią – to on kieruje postacią lub buduje dla niej świat. Dlatego do zgłębiania tajemnic gier dzieci nie trzeba namawiać. To też najlepszy przykład, na którym w prosty sposób da się wyłożyć często złożone zagadnienia – zasady i mechanizmy działania i współpracy poszczególnych elementów świata gry.

Zajęcia z Gigantami to kilkanaście lekcji, z których każda zaprojektowana jest w konkretnej konwencji. Dziecko realizuje zadania, podejmuje wyzwania, pokonuje przeciwności losu i uczy się rozwiązywać problemy. Satysfakcja jest ogromna, bo w grę wchodzi nagroda w postaci samodzielnie stworzonej gry!

Czego uczy się dziecko przed komputerem z Gigantami?

Każda lekcja z Gigantami to nowa wiedza i umiejętności, które przydadzą się dziecku każdego dnia w całym jego życiu. Programując własną grę, dziecko główkuje, stara się myśleć nieszablonowo, testuje rozwiązania. Jeśli coś się nie uda, musi oswoić się z porażką i zacząć od nowa. Programowanie uczy dzieci cierpliwości i koncentracji na celu, który można osiągnąć różnymi środkami. Na najwyższych obrotach pracuje wyobraźnia, ale twórcze myślenie łączy się z logicznym, przyczynowo-skutkowym. Dzięki podstawom programowania młody człowiek ma szansę lepiej zrozumieć otaczający go cyfrowy świat i sprawniej się w nim poruszać. To nie tylko kompetencje przydatne w zawodach związanych z IT, ale też w wielu innych – np. w marketingu, analityce czy projektowaniu.

FAQ:

Kiedy pozwolić dziecku korzystać z komputera?

Przyjmuje się, że już dwuletnie dziecko może zacząć korzystać z technologii, jednak nie dłużej niż 20 minut dziennie. Od szóstego roku życia może spędzać czas przed ekranem do dwóch godzin każdego dnia. W praktyce jest to indywidualna decyzja rodziców. Jeśli czas ten spędzany jest produktywnie, można pomyśleć o jego wydłużeniu.

Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać z komputera?

Ważne, by zaproponować dziecku takie zabawy czy gry, które będą rozwijać jego umiejętności i serwować wiedzę o świecie. Istotne są też zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przed komputerem – odpowiednia postawa, ułożenie sprzętu i częste przerwy.

Jak wykorzystać czas przed komputerem produktywnie?

Na przykład zapisując dziecko na kurs tworzenia gier i podstaw programowania z Gigantami Programowania. Podczas zajęć młody człowiek będzie nabywał szereg praktycznych umiejętności, które będą mu potrzebne w dorosłym życiu.


Poprzedni Następny

Ocena użytkowników: 4 / 5

Oceń artykuł

Pierwsza gra generująca sygnał wideo – Spacewar!
Blog

Pierwsza gra generująca sygnał wideo – Spacewar!

Jej twórcą był ambitny i niesamowicie kreatywny student – Steve Russell, który tak bardzo zainspirował się grą Tennis for Two, że...

Czytaj więcej
Koduj z Gigantami Sztuczna Inteligencja
Blog

Krótka historia sztucznej inteligencji

Niewiele osób wie, ale termin „sztuczna inteligencja” został ukuty już w latach 50’ XX wieku. Wówczas jednak wszelkie badania nad AI...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs