Trwają zapisy na bezpłatne warsztaty programistyczne Koduj z Gigantami! Sprawdź!

Programowanie

Flick – nowa jednostka czasu w programowaniu


2 minuty czytania

Inżynierowie Facebooka ogłosili światu wyodrębnienie nowej jednostki czasu. Co to oznacza dla zwykłego śmiertelnika?

Być może wywoła to zdziwienie, ale godzina jako jednostka czasu funkcjonowała już w starożytnych Indiach, Chinach, Egipcie czy Sumerze. Natomiast minuty zawdzięczamy greckiemu astronomowi Ptolemeuszowi, który wprowadził mniejsze wartości pomiędzy stopniami długości i szerokości geograficznej. W ten oto sposób jeden stopień, odpowiadający jednej godzinie, podzielono na 60 minut, a te z upływem wieków na jeszcze mniejsze interwały czasowe – sekundy.

Ile trwa sekunda?

Dziś już wiemy. To czas odpowiadający 9 192 631 770 drganiom atomu cezu. Zdawać by się mogło, że na tym koniec, ale XX wiek i gwałtowny rozwój technologii przyniosły kolejne wyzwania. Potrzebny okazał się jeszcze dokładniejszy pomiar czasu. Sekundy zyskały nowe przedrostki: mili-, mikro-, nano-.

Aby zobrazować skalę precyzji, trzeba dodać, że nanosekunda odpowiada jednej miliardowej części sekundy. To czas, w trakcie którego światło przebywa drogę ok. 30cm. Nanosekundy opisują współczesne cyfrowe układy elektroniczne, m.in. czas dostępu do danych w pamięci RAM.

Facebookowa rewolucja to krok dalej w kierunku atomizowania czasu

Kolejną po nanosekundzie i nieco od niej dłuższą jednostką stać ma się bowiem flick (1/705 600 000 sekundy), definiowany w języku programowania C++. Jego wykorzystanie pozwoli zmierzyć czas trwania poszczególnych ramek dla klatek wyświetlanych w ciągu sekundy. Umożliwi ich synchronizację i zliczanie na poziomie liczb całkowitych zamiast dziesiętnych.

Twórca flicka, Christopher Horvath przekonuje, że wyodrębnienie nowej jednostki czasu ułatwi pracę specjalistom z branży filmowej, specom od efektów specjalnych oraz deweloperom kreującym wirtualną rzeczywistość, eliminując opóźnienia oraz ewentualne błędy, powodujące zauważalne zacinanie się grafiki.

Flick ma być czynnikiem dającym poczucie obecności, bycia tu i teraz w grze. Jego znaczenie dla branży może więc okazać się przełomowe, jakkolwiek bez większego wpływu na codzienne życie przeciętnego użytkownika najdokładniejszego nawet zegarka.

Źródło: bbc.co.uk


Poprzedni Następny

Ocena użytkowników: 5 / 5

Podobne artykuły

Koduj z Gigantami
Blog

Granie przez programowanie! Jak gry wideo łączą pokolenia?

Istnieją gry ponadczasowe, do których chętnie wracamy mimo upływu lat. Mowa o produkcjach, w które aktywnie grają osoby w praktycznie...

Czytaj więcej
Aplikacje do nauki programowania
Blog

Najlepsze aplikacje do zdalnej nauki programowania

W niniejszym artykule przedstawimy kilka aplikacji przeznaczonych do nauki programowania w warunkach zdalnych wraz z ich szczegółową...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs